Alarmsystemen

Vanaf 1 januari 2015 moet binnen de nieuwe VbV-SCM klasse’s een alarmsysteem, welke niet af-fabriek geïnstalleerd is, altijd voorzien zijn van minimaal één extra startonderbreking en is een eigen autorisatie voor het uitschakelen van het alarmsysteem altijd noodzakelijk. Klik hier voor meer informatie.

 

Kiwa SCM heeft alle gecertificeerde inbouwbedrijven via hun website geïnformeerd dat per 1 januari 2015 het nieuwe VbV-SCM keuringsvoorschrift AA04 van start is gegaan met een aangepaste klasse indeling. Onderstaand treft u de belangrijkste wijzigingen in zowel de regelgeving als de wijziging m.b.t. DEFA alarmsystemen.

Wijzigingen door VcV-SCM

Vorig jaar steeg het aantal gestolen personenauto’s volgens VbV van nul tot drie jaar maar liefst 45 procent. De schadelast voor verzekeraars bedroeg in hetzelfde jaar bijna 100 miljoen euro. Professionele bendes slagen er steeds vaker en makkelijker in om de standaard beveiliging van voertuigen kort na hun marktintroductie te verbreken. Het aantal autodiefstallen en auto- inbraken stijgt hierdoor op dit moment sterk. De belangrijkste oorzaak hiervoor zijn de kwetsbare af-fabriek en after-market alarmsystemen. 

Optimale voertuigbeveiliging met VbV-SCM Keurmerk alarmsystemen minimaliseert autodiefstal van en inbraak in auto’s. Omdat consumenten en verzekeraars ook in de toekomst op de effectiviteit van de alarmsystemen moet kunnen blijven vertrouwen, heeft het Verbond van Verzekeraars het keurmerk van fabrieks-, after-market en volgsystemen op een aantal cruciale punten vernieuwd.

Nieuwe VbV-SCM klasse indeling

Op 1-1-2015 is het “oude” keuringsvoorschrift AA04, waaronder klasse 2 en 3 vallen, aangepast en op sommige punten essentieel veranderd!

In het nieuwe AA04 2.0 keuringsvoorschrift zijn klasse 2 en 3 gewijzigd naar VbV-SCM klasse:

ALARMSYSTEEM (Klasse 2)
ALARMSYSTEEM MET HELLINGSHOEKDETECTIE (Klasse 3)

Binnen de nieuwe VbV-SCM klasse’s moet een alarmsysteem, welke niet af-fabriek geïnstalleerd is, altijd voorzien zijn van minimaal één extra startonderbreking en is een eigen autorisatie voor het uitschakelen van het alarmsysteem altijd noodzakelijk.

Op 1-1-2015 is het “oude” keuringsvoorschrift TT03, waaronder klasse 4 en 5 vielen, definitief verdwenen! 

In het nieuwe TT04 keuringsvoorschrift zijn deze opgevolgd door slechts één VbV-SCM klasse:

VOERTUIGVOLGSYSTEEM PLUS JAMMING DETECTIE (VVS+)

De nieuwe VbV-SCM klasse voorziet in jamming-detectie en het inschakelen van een extra startonderbreker/wegrijbeveiliging. Deze klasse wordt bij Kiwa SCM ook aangegeven als VVS+. Voor deze nieuwe klasse is naast het volgsysteem (welke altijd jamming moet kunnen detecteren) dus ook altijd één extra startonderbreking met eigen autorisatie noodzakelijk.

DEFA alarmsysteem DVS90

Alarmsystemen van DEFA zijn al jaren een begrip in beveiligingsland. Het DVS-90 systeem was het eerste product waarbij de originele sleutel van de auto ook het alarmsysteem bediende. De laatste jaren blijkt de originele sleutel i.c.m. een alarmsysteem werkend op het Canbus netwerk juist de zwakke schakel in de beveiliging. Comfort en beveiliging blijken niet altijd goed samen te gaan, mede omdat de autodief steeds professioneler wordt en gebruik maakt van electronische manipulatie. Mede daarom is het goed te weten dat elk DVS-90 systeem eenvoudig kan worden aangepast aan de laatste (en noodzakelijke) stand van zaken waardoor de beveiliging weer voldoet aan de nu gestelde eisen van VbV-SCM.

Aanpassing alarmsysteem

Vanaf 01-01-2015 kan het alarmsysteem DEFA DVS-90 alleen worden toegepast inclusief de eigen autorisatie voor het uitschakelen. Dit houdt in dat het alarm alleen uitgeschakeld kan worden door middel van een 1-knops handzender. Door deze uitschakel methodiek kan het alarm niet meer worden gemanipuleerd via het CANbussysteem van het voertuig of d.m.v. relay-attack van het Keyless entry systeem. 
Bestaande DEFA alarmsystemen (FW-D-611900) kunnen worden uitgebreid met 2 stuks 1-knops afstandsbediening.

Werking volgsysteem plus jammingdetectie

Een voertuigvolgsysteem welke jamming detecteert zal geheel automatisch een extra blokkering moeten kunnen inschakelen. Zowel het detecteren van jamming als het inschakelen van de onderbreking is binnen het keuringsvoorschrift volgens strikte protocollen vastgelegd! Hierbij wordt onderscheid gemaakt of de auto stilstaat of op dat moment aan het rijden is. De blokkering mag nooit op het brandstof of ontstekingssysteem functioneren, maar uitsluitend op het startcircuit worden aangesloten of als wegrijbeveiliging functioneren (Hybrid of automaat).
Het stilvallen van een auto tijdens het rijden is hierdoor onmogelijk!

Doordat de extra aangebrachte onderbreking door het volgsysteem wordt bediend en geen onderdeel uitmaakt van de af-fabriek installatie, is elektronische manupilatie via OBD of CAN bus, door autodieven onmogelijk en wordt voldoende tijdsvertraging om diefstal tegen te gaan behaald!

Het geautoriseerd uitschakelen van een geblokkeerde auto door de eigenaar moet altijd mogelijk zijn. Bij Dufaco kan dit op verschillende manieren zonder een uitschakelmogelijkheid aan de sleutelbos mee te hoeven dragen, namelijk via:

  • Een codeknop welke voorzien kan worden van een persoonlijke 4 cijferige pincode. (standaard meegeleverd in de PLUS PACK’s en BLOCK PACK);
  • De APP voor iPhone/iPad of de mobiele website voor andere smartphone’s;
  • Meldkamer / alarmcentrale 24/7, uitsluitend na opgave persoonlijke ID code.

Uitschakelen via de codeknop werkt altijd, ook indien Jamming actief is of er geen bereik van het GSM netwerk is.

Extra block mogelijkheden

Het is ook mogelijk om de startonderbreking, naast de automatische inschakeling bij jamming, op verschillende andere manieren te gebruiken. Dit zijn de diensten Start-Block, Jamming-Block, Alarm-Block, Diefstal-Block en Time-Block. Vraag naar meer informatie over deze diensten bij onze automotive specialisten.

VbB-SCM keurmerk / TT04 goedgekeurd

Het beproefde PursuerPlus voertuigvolgsysteem met jamming detectie en Block module is in april 2014 door VbV-SCM goedgekeurd onder keuringsnummer TT041401. Mede door de vooruitstrevende techniek die altijd in de hardware gebruikt wordt en de jarenlange ervaring op het gebied van o.a jamming detectie.

Alarmkoppeling en doormelding

De koppeling tussen een alarmsysteem en het voertuigvolgsysteem, zoals voorheen klasse 5, is bij de nieuwe VVS+ indeling niet meer als keuringseis opgenomen. Wel is het nog steeds toegestaan om deze alarmkoppeling met doormelding te blijven gebruiken waardoor naar ons inzien een optimale beveiliging tot stand wordt gebracht. Door het blijven koppelen van alarmsysteem met het volgsysteem heeft een klant ook de functie ALARM-BLOCK. Bij een alarm van het voertuig zal dan ook automatisch de blokkering via de BLOCK worden ingeschakeld. Omdat binnen de nieuwe TT04 regelgeving het verwerken van een alarmmelding door de PAC niet meer verplicht is zal de doormelding van een VVS+ volgsysteem, mits deze gekoppeld is met een alarmsysteem, nu standaard via een SMS naar de klant verzorgd worden. Indien men bij een alarmmelding wel door de meldkamer gebeld wil worden is hiervoor het Premium EXTRA abonnement beschikbaar.

Meer informatie

Er is al een alarm oplossing vanaf €500,- excl. BTW. Neemt u voor meer informatie contact met ons op via 088 5000 900 of via info@dufaco.nl Of vraag via onderstaande button direct een offerte aan. Vermeld in uw aanvraag uw merk en type auto en het type alarmsyteem dat u wilt laten inbouwen. We sturen u dan zo spoedig mogelijk een offerte.